Uchwała Rady Naczelnej
Polskiego Stronnictwa Ludowego z dnia 5 grudnia 2009 r.
w sprawie : zmian w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Rada Naczelna Polskiego Stronnictwa Ludowego w związku z trwającą debatą publiczną nad zmianami w Konstytucji RP proponuje jej kierunkowe zmiany określone w załączniku do niniejszej uchwały.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Założenia do zmian Konstytucji RP
Głównymi celami zmian zaprezentowanych w przedmiotowym projekcie założeń jest:
- Zwiększenie roli samorządów terytorialnego i zawodowego, jak również środowisk obywatelskich, gospodarczych i naukowych w procesie stanowienia prawa poprzez przyjęcie modelu funkcjonowania Senatu jako Izby Samorządowej.
- Wzmocnienie roli Sejmu w zakresie sprawowania władzy ustawodawczej.
- Rozgraniczenie kompetencji i odpowiedzialności organów władzy wykonawczej przy jednoczesnym utrzymaniu zasady wzajemnego równoważenia się władz.
1. Rozgraniczenie kompetencji Prezydenta RP i Rady Ministrów - Prezydent RP przede wszystkim jako strażnik Konstytucji RP i konstruktywny uczestnik procesu stanowienia prawa.
1.1 W przypadku przekazania przez Sejm ustawy do podpisu - Prezydent RP powinien posiadać, oprócz obecnych uprawnień do (a) podpisania ustawy, (b) skierowania ustawy do Trybunału Konstytucyjnego oraz (c) przekazania wraz z umotywowanym wnioskiem ustawy Sejmowi do ponownego rozpatrzenia, również - (d) uprawnienie do zgłoszenia poprawek do ustawy.
Przekazanie ustawy Sejmowi do ponownego rozpatrzenia powinno skłaniać Sejm do ponownej refleksji nad ustawą, nie powinno to jednak mieć charakteru blokującego dany akt prawny. Stąd ponowne uchwalenie ustawy, jak i odrzucenie poprawek Prezydenta RP przez Sejm, powinno następować większością ustawowej liczby posłów.
1.2 Prezydent RP powinien otrzymywać od Prezesa Rady Ministrów, raz na kwartał, raport o stanie państwa. Zniesiona natomiast powinna zostać Rada Gabinetowa.
1.3 Dodać należy w Konstytucji RP uprawnienie Prezydenta RP do powoływania Prokuratora Generalnego na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa.
1.4 Rada Ministrów powinna mieć wyłączne kompetencje w zakresie polityki obronnej oraz zagranicznej.
2. Senat reprezentujący samorząd terytorialny i zawodowy oraz środowiska obywatelskie, gospodarcze i naukowe aktywnie uczestniczący w procesie stanowienia prawa oraz posiadający elementy uprawnień kontrolnych.
2.1 Senat powinien składać się z przedstawicieli:
- samorządów terytorialnych wszystkich trzech szczebli;
- środowisk naukowych;
- samorządu rolniczego;
- reprezentatywnych organizacji pracodawców;
- reprezentatywnych organizacji pracowników;
- organizacji pozarządowych;
- samorządów zawodowych, utworzonych na podstawie ustaw, reprezentujących osoby wykonujące zawody zaufania publicznego
(samorządy adwokatów, aptekarzy, architektów, biegłych rewidentów, doradców podatkowych, diagnostów laboratoryjnych, inżynierów budownictwa, komorników, kuratorów sądowych, lekarzy i lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, notariuszy, pielęgniarek i położnych, psychologów, radców prawnych, rzeczników patentowych oraz urbanistów);
- Polonii.
2.2 Senat powinien posiadać prawo wyboru Prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz Rzecznika Praw Obywatelskich.
2.3 Senat powinien dokonywać okresowego przeglądu obowiązujących ustaw i ich skutków.
3. Do Konstytucji RP należy dodać rozdział normujący kwestie związane z członkostwem Rzeczypospolitej RP w Unii Europejskiej, w szczególności dotyczące precyzyjnego dookreślenia hierarchii krajowych i unijnych aktów prawnych.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezwzględne pierwszeństwo powinny mieć przepisy polskiej Konstytucji.
4. Dodanie konstytucyjnych regulacji gwarantujących niezależność prokuratury i Prokuratora Generalnego powoływanego przez Prezydenta RP, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa.
5. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej powinien być wybierany nadal w wyborach bezpośrednich.
6. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej powinna zapewniać warunki nie tylko do tworzenia rządów mających stabilne poparcie większości parlamentarnej, lecz także umożliwiać wybór takiego składu Sejmu, który odzwierciedla poglądy polityczne polskiego społeczeństwa. Takie warunki zapewnia jedynie wybór posłów według zasady proporcjonalności z progiem wyborczym.
Uchwała Rady Naczelnej
Polskiego Stronnictwa Ludowego z dnia 5 grudnia 2009 r.
w sprawie : funkcjonowania koalicji PSL - PO w latach 2007 - 2009.
Oceniając funkcjonowanie koalicji PSL - PO Rada Naczelna stwierdza, że koalicja ta dobrze służy Polsce.
W trudnych uwarunkowaniach ekonomicznych zapewnia pożyteczne rozwiązania społeczno - gospodarcze.
Rada dziękuje posłom PSL oraz przedstawicielom Stronnictwa w rządzie za owocną działalność na rzecz kraju w minionych dwóch latach.
Na szczególne podkreślenie zasługują inicjatywy służące szybszemu rozwojowi kraju, w tym w zakresie :
1) wdrażania strategii lizbońskiej, która zmierza do zwiększenia aktywności społecznej, wzrostu innowacyjności gospodarki i sprawnego zarządzania państwem,
2) konsekwentnego prezentowania przez wicepremiera, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka na forum Komisji Trójstronnej dobrych rozwiązań w sprawach społecznych i gospodarczych zyskujących aprobatę partnerów społecznych,
3) upowszechniania własności poprzez wprowadzenie prywatyzacji pracowniczo - menedżerskiej, dążenie do pełnego rozdysponowania gruntów rolnych będących własnością państwa przed upływem okresu przejściowego na sprzedaż ziemi cudzoziemcom oraz prywatyzacji przedsiębiorstw sektora rolnego i rolno - spożywczego na rzecz rolników,
4) zniesienia barier w handlu produktami rolno - spożywczymi ze Wschodem oraz tworzenia sprzyjających warunków do rozwoju współpracy gospodarczej z krajami byłego Związku Radzieckiego,
5) niwelowania negatywnych skutków społecznych poprzez korygowanie systemu zabezpieczenia społecznego, w tym systemu emerytalnego.
Równocześnie Rada stwierdza, że nie zawsze propozycje dobrych rozwiązań przedkładane przez PSL zyskują poparcie partnera koalicyjnego.
Negatywnie oceniamy zaskakiwanie PSL propozycjami istotnych rozwiązań przedstawianymi przez polityków PO bez uprzedniej konsultacji w ramach koalicji.
Rada Naczelna uważa, iż dla efektywnego działania na rzecz obywateli, formy i metody koalicyjnej współpracy powinny być systematycznie doskonalone, z poszanowaniem tożsamości i odrębności programowej partii koalicyjnych.
Uważamy, że należy zorganizować koalicyjne spotkanie PSL - PO dla podsumowania funkcjonowania koalicji w minionych dwóch latach, na którym zostaną przedstawione wnioski i oceny zaprezentowane na dzisiejszym posiedzeniu Rady Naczelnej.
Wnioski wynikające z dokonanej oceny zostaną przedstawione Radzie Naczelnej PSL na najbliższym jej posiedzeniu.
Uchwała Rady Naczelnej
Polskiego Stronnictwa Ludowego z dnia 5 grudnia 2009 r.
w sprawie : systemu ubezpieczenia społecznego rolników
Rada Naczelna stwierdza, że system KRUS jest rozwiązaniem podobnym do systemów ubezpieczenia społecznego rolników w wielu krajach tzw. „starej Unii".
Wszelkie propozycje zmian tego systemu muszą być poprzedzone dogłębnymi ocenami i analizami i uwzględniać ogólną sytuację dochodową w rolnictwie.
Polskie Stronnictwo Ludowe przedłoży własne propozycje w zakresie przyszłości systemu ubezpieczenia społecznego w rolnictwie.
Media piszą:
www.wiescisokolowskie.pl/podwyzki-odczuja-producenci-i-konsumenci,022xA8Js37V94nf0N4yEk4t82S6G3xZyDI8B5A6kl97195zL9f.html
www.portalspozywczy.pl/mieso/wiadomosci/branza-miesna-przeciwna-podniesieniu-oplat-weterynaryjnych,51525.html
2.2 MB
www.youtube.com/watch
Więcej informacji: www.tygodnik.siedlecki.pl/N_artykuly.php
podlasie24.pl/wiadomosci-siedlce-siedlce-wmurowanie-kamienia-wegielnego-pod-budowe-lodowiska-galeria-3f10.html
www.tvsiedlce.pl/video_tv.php
http://www.youtube.com/user/PSLnewsy#p/a/u/0/2AC7syrWdTE