Szanowny Panie Ministrze! Pragnę złożyć na Pana ręce interpelację dotyczącą czasu pracy służb fitosanitarnych. Obecnie służby fitosanitarne odpowiadające za odprawę samochodów z żywnością pracują do godz. 15. Natomiast często samochody z owocami miękkimi lub innymi łatwo psującymi się towarami, jak np. pieczarki przyjadą 20 minut po godz. 15 ze względu na utrudnienia drogowe, co powoduje przymusowe oczekiwanie na odprawę do godz. 8 dnia następnego.
Sytuacja taka podnosi znacząco koszty, ponieważ wymusza to dodatkowo pracę agregatów chłodniczych, oraz znacznie obniża się jakość transportowanego towaru.
Pragnę nadmienić, że u naszych sąsiadów, np. na Litwie, służby fitosanitarne i celne pracują całą dobę i często nasi eksporterzy są zmuszeni realizować eksport za pośrednictwem firm innych państw, co obniża rentowność o marżę pośrednią naszych przedsiębiorstw.
W związku z powyższą sytuacją wnoszę zapytanie o możliwości podjęcia stosownych działań w celu zniesienia tychże barier eksportowych w tak trudnym okresie dla rolnictwa i gospodarki np. poprzez wprowadzenie dwuzmianowego systemu pracy tych służb.
Pozostaję z szacunkiem
Poseł Krzysztof Borkowski
Warszawa, dnia 14 lipca 2009
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 10628
w sprawie czasu pracy służb fitosanitarnych
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przekazaną przy piśmie z dnia 24 lipca 2009 r. znak: SPS-023-10628/09 interpelację posła na Sejm RP pana Krzysztofa Borkowskiego dotyczącą czasu pracy służb fitosanitarnych, przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Pragnę zapewnić, że resort rolnictwa ma na uwadze zapewnienie prawidłowej i sprawnej kontroli fitosanitarnej towarów przeznaczonych na eksport do państw trzecich, spełniającej oczekiwania eksporterów w tym zakresie. Zasady prowadzenia kontroli fitosanitarnej eksportowanych towarów i wydawania dla takich towarów świadectw fitosanitarnych regulują przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 7 tej ustawy świadectwa fitosanitarne wydaje wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa.
Stosownie do art. 82 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie roślin wojewódzkie inspektoraty ochrony roślin i nasiennictwa wchodzą w skład zespolonej administracji wojewódzkiej. Oznacza to, że nadzór merytoryczny nad wykonywaniem zadań przez wojewódzkie inspektoraty sprawuje główny inspektor ochrony roślin i nasiennictwa, podległy ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi, natomiast za organizację pracy w wojewódzkich inspektoratach, oraz za zapewnienie odpowiednich środków finansowych na ich funkcjonowanie, odpowiadają odpowiedni wojewodowie.
Organizacja pracy w wojewódzkich inspektoratach ochrony roślin i nasiennictwa jest w znacznej mierze uzależniona od ich możliwości kadrowych i finansowych. Ponadto, przepisy o finansach publicznych obligują dysponentów środków budżetowych do gospodarowania tymi środkami w sposób racjonalny. Należy zaznaczyć, że kontrola fitosanitarna eksportowanych towarów jest jedynie jednym z wielu zadań, jakie wojewódzkie inspektoraty realizują w zakresie nadzoru nad zdrowiem roślin, obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin oraz wytwarzaniem, oceną i obrotem materiałem siewnym. Tymczasem w razie wprowadzenia w tych urzędach zmianowego systemu czasu pracy, osoby pracujące w godzinach wieczornych poza wydawaniem świadectw fitosanitarnych jedynie w ograniczony sposób mogłyby realizować inne obowiązki. Wynika to z charakteru działań wojewódzkich inspektoratów, polegających w znacznej mierze na kontroli upraw, a także przepisów art. 80a ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.), zgodnie z którymi kontrolę przedsiębiorcy przeprowadza się w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez kontrolowanego. Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę, że nie obserwuje się stałego, lecz okazjonalne zainteresowanie wykonywaniem kontroli fitosanitarnych eksportowanych towarów po godzinach pracy wojewódzkich inspektoratów.
W związku z powyższym bardziej racjonalnym rozwiązaniem jest doraźne wprowadzanie okresowych dyżurów inspektorów po godzinach pracy urzędu. Według danych uzyskanych z Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa wynika, że rozwiązanie takie jest stosowane przez wojewódzkie inspektoraty w zakresie, w jakim pozwalają na to ich zasoby kadrowe i finansowe. Należy również zwrócić uwagę, że rozwiązanie takie wymaga współpracy eksporterów z wojewódzkim inspektoratem, w szczególności wcześniejszego zgłoszenia zamiaru eksportu towarów podlegających kontroli fitosanitarnej i uzgodnienia terminu takiej kontroli.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Marian Zalewski
Warszawa, dnia 6 sierpnia 2009 r.